EDUCAŢIE RUTIERA – MODELAREA FACTORULUI UMAN PRIN RESPONSABILIZAREA PARTICIPANŢILOR LA TRAFIC PENTRU CREŞTEREA GRADULUI DE SIGURANŢA RUTIERA

Poliţia Română a demarat, în această vară, implementarea proiectului „Educaţie Rutieră -Modelarea factorului uman prin responsabilizarea participanţilor la trafic pentru creşterea gradului de siguranţă rutieră” cod MySmis 125179, cofinanţat din Fondul European de Dezvoltare Regională prin Programul Operaţional Infrastructură Mare.
Proiectul, care se desfăşoară pe parcursul a 36 de luni (1 iulie 2020 – 30 iunie 2023), are ca obiectiv general creşterea gradului de siguranţă rutieră prin modelarea comportamentului cetăţenilor şi responsabilizarea lor, în calitate de utilizatori ai drumului, indiferent de categoria de participanţi la trafic din care fac parte.
Bugetul proiectului este de 31.405.057,97 lei (din care 20.063.345,59 lei – valoare asigurată din FEDR, reprezentând 85% din valoarea totală eligibilă aprobată, 3.540.590,41 lei – valoare asigurată din bugetul beneficiarului, reprezentând 15% din valoarea totală eligibilă aprobată şi 7.801.121,97 lei – valoarea neeligibilă inclusiv TVA).
Scopul proiectului este ca România să devină o ţară sigură din punct de vedere al traficului rutier, pentru cetăţenii ei şi pentru cei care o tranzitează, prin prevenirea accidentelor de circulaţie, pentru a se putea înscrie în graficul comun stabilit de statele membre UE – de reducere a numărului de persoane decedate sau rănite grav în evenimente rutiere.
Obiectivele specifice ale proiectului sunt îmbunătăţirea nivelului de cunoaştere şi respectare a normelor rutiere, de către participanţii la trafic, precum şi conştientizarea pericolelor la care se expun cei care încalcă regulile de circulaţie.
În vederea definirii modalităţilor prin care vor fi realizate programele de educaţie rutieră prevăzute în prezentul proiect s-a pornit de la identificarea publicului-ţintă.
Participanţii, în orice formă la traficul rutier (pietoni, conducători de vehicule de orice tip) provin din toate categoriile sociale. Diferenţierea între aceştia poate fi făcută în principal în raport cu accesul lor la mijloacele de informare, însă nu poate fi, în niciun caz, omisă educarea şi a participanţilor la traficul rutier care nu au acces în mod obişnuit la mijloace moderne de comunicare.
Pe de altă parte, atragerea în programe de educare rutieră şi a participanţilor la trafic cărora le sunt uşor accesibile mijloacele moderne de informare este deopotrivă necesară.
De aceea, conştientizarea consecinţelor accidentelor asupra lor înşişi şi asupra altora trebuie să vizeze toate categoriile sociale din care provin participanţii la traficul rutier.
Indiferent de vârstă, din punct de vedere social, economic, cultural, al nivelului de educaţie, accesului la tehnologie şi massmedia al participanţilor la trafic, regulile rutiere trebuie cunoscute şi respectate întotdeauna, cu responsabilitate.
Grupul ţintă al campaniilor, în calitatea sa de participant la trafic, va fi abordat prin două modalităţi distincte:

  • Campanii media naţionale, de educaţie rutieră;
  • Activităţi educativ-preventive interactive („faţă în faţă”).
    Campaniile vor viza conştientizarea participanţilor la trafic cu privire la principalele cauze generatoare de accidente rutiere grave produse în ultimii ani, în România (viteza excesivă, indisciplina pietonilor, neacordarea priorităţii de trecere), precum şi alte cauze (folosirea telefonului

mobil, alcoolul, drogurile).
Activităţile educativ-preventive interactive se realizează prin interacţiunea directă a poliţistului rutier cu grupul ţintă.
Caravanele educative reprezintă un mod de comunicare, ce şi-au dovedit eficacitatea de-a lungul timpului, transmiţând mesajul educativ-preven-tiv, prin interacţiunea directă cu grupul ţintă (fiind folosite cu succes în mai multe ţări din Europa).
Prin intermediul proiectului, se vor organiza 6 campanii naţionale media de informare şi peste 130 de activităţi preventiv-educative „faţă în faţă”. Vor fi achiziţionate 45 de laboratoare mobile de educaţie rutieră şi o caravană educaţională.
Astfel, prin abordarea grupului ţintă prin cele două modalităţi distincte, simultan, se poate ajunge la atingerea obiectivului proiectului. Astfel, obiectivele proiectului sunt modelarea factorului uman, pentru responsabi-lizarea sa, în calitate de utilizator al drumului, indiferent de categoria de participant la trafic din care face parte, creşterea gradului de siguranţă pe drumurile publice şi reducerea victimizării populaţiei în accidente rutiere.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Next Post

bookbox Poezia şi ancorele ei Iarba lui Ghilgameş, de Erich Kotzbacher, Editura Semne

Nu există scriitor care să nu caute să se aşeze în locuri în care îi priesc toate, în locuri în care siguranţa îi dă acel vertij mut care îl ajută să îşi audă cu claritate toate simţurile şi toate undele creative, toate sunetele care pot să răspundă cu un ecou […]