Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a anulat procedura privind achiziția a 12 automotoare în tracțiune electrică pe bază de pile de combustie cu hidrogen, în condițiile depunerii unei singure oferte, neconformă pe componenta tehnică, de către Asocierea S.C. ALSTOM TRANSPORT S.A. (lider) și Linde Gaz Romania S.R.L. (asociat).
Printre neconformitățile semnificative care nu au putut fi clarificate de către ofertant au fost
o disponibilitate a trenurilor mult mai redusă, atât din punct de vedere al zilelor de utilizare anuală, cât și din cel al numărului de kilometri posibil parcurși pe an dar și calendarul de livrare al primului tren si cel de livrare al seriei mult mai mari decât cele solicitate în contextul constrângerilor temporale ale PNRR;
Potrivit secretarului de stat în Ministerul Transporturilor, dâmbovițeanul Ionuț Săvoiu, ARF va actualiza în perioada următoare, în baza clarificărilor și observațiilor primite în cadrul procedurii anulate, caietul de sarcini și restul documentației de achiziții privind achiziția celor 12 automotoare, pentru a relansa licitația în termenul cel mai scurt și a oferi o șansă de încadrare în termenele legale ale PNRR.
„Procedura a vizat proiectul de achiziții a 12 trenuri electrice pe pile de combustie cu hidrogen, a serviciilor de mentenanță a trenurilor și de asigurare a alimentării cu hidrogen, pe o perioadă corelată cu durata de viață a vehiculelor.
Proiectul de achiziție a celor 12 automotoare a fost selectat de către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, în cadrul Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), în prima jumatate a anului 2021, luând în considerare caracteristicile verzi ale vehiculelor (menite să contrabalanseze proiectele poluante de autostrăzi din PNRR) și preluat spre implementare la ARF la sfârsitul anului 2021, studiul de fezabilitate fiind finalizat în aprilie 2022.
În conditiile în care peste 50% din reteaua României este neelectrificată și ritmul de electrificare este unul relativ lent, implementarea acestui proiect pilot de achiziție trenuri pe hidrogen reprezintă o soluție tehnică corectă pentru decarbonizarea transporturilor feroviare, drept pentru care va continua eforturile de implementare”- a comunicat Ionuț Săvoiu, ministru secretar de stat în Ministerul Transporturilor.
Rutele pe care vor fi utiliate inițial trenurile sunt cele neelectrificate din zona de nord a Municipiului București (Gara de Nord – Aeroport Henri Coandă, Gara de Nord – Pitești – Craiova, Gara de Nord – Târgoviste si Pitești – Curtea de Argeș). În condițiile electrificării acestor linii, trenurile vor fi transferate pe alte rute neelectrificate.