
Societățile comerciale care emit facturi electronice către alte companii (B2B) și care optează pentru transmiterea acestora prin sistemul național privind factura electronică RO e-Factura sunt obligate să se înregistreze în Registrul operatorilor care utilizează acest sistem, denumit Registrul RO e-Factura.
Potrivit proiectului de ordonanță de urgență pentru implementarea sistemului național privind factura electronică, publicat vineri în dezbatere publică de Ministerul Finanțelor, operatorul economic care a optat pentru utilizarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura este înscris în Registru începând cu data de 1 a lunii următoare exercitării opțiunii. De la momentul înscrierii în Registrul RO e-Factura, emitentul dobândește și calitatea de destinatar, conform documentului.
În vederea utilizării sistemului național privind factura electronică RO e-Factura, emitentul și destinatarul trebuie să fie înregistrați în Registrul RO e-Factura.
Procedura privind organizarea și înscrierea în cadrul Registrului RO e-Factura se stabilește prin ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) în termen de 15 zile de la data publicării ordonanței de urgență în Monitorul Oficial al României.
Registrul RO e-Factura este public și se afișează pe site-ul ANAF, se mai arată în document.
În ceea ce privește facturarea electronică în domeniul achizițiilor publice, aceasta se aplică în cazul existenței unei relații comerciale dintre un operator economic și autorități contractante, respectiv entități contractante (B2G), în situația în care operatorii economici optează pentru utilizarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura.
Ordonanța de urgență nu se aplică facturilor electronice emise ca urmare a executării contractelor clasificate potrivit legii sau în cazul în care atribuirea și executarea contractului de achiziție publică au necesitat impunerea, potrivit dispozițiilor legale, a unor măsuri speciale de securitate pentru protejarea unor interese esențiale de securitate ale statului, se menționează în documentul publicat de Ministerul Finanțelor.
Tot referitor la facturarea electronică în domeniul achizițiilor publice, în situația în care operatorul economic a optat pentru utilizarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura, acesta are obligația de a emite doar facturi electronice și de a utiliza acest sistem pentru transmiterea acestora către toți destinatarii.
În situația în care operatorul economic transmite factura electronică în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura, destinatarul facturii electronice emise în relația comercială B2G are următoarele obligații: să primească și să descarce factura electronică prin intermediul sistemului național privind factura electronică RO e-Factura; să prelucreze factura electronică; să verifice legalitatea, conformitatea și regularitatea facturii electronice, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
Documentul prevede că Ministerul Finanțelor, prin Centrul Național pentru Informații Financiare, creează, dezvoltă și administrează sistemul național privind factura electronică RO e-Factura. Sistemul național privind factura electronică RO e-Factura reprezintă ansamblul de principii, reguli și aplicații informatice având drept scop primirea facturii electronice de la emitent cu respectarea structurii facturii electronice, stocarea prin mijloace electronice a facturilor și transmiterea către destinatar.
Sistemul național privind factura electronică RO e-Factura devine operațional în termen de maximum 30 de zile de la data intrării în vigoare a ordonanței de urgență, se precizează în proiect.
Procedura de utilizare și funcționare a sistemului național privind factura electronică RO e-Factura se aprobă prin ordin al ministrului Finanțelor în termen de 15 zile de la data publicării ordonanței de urgență în Monitorul Oficial.
Proiectul se află în dezbatere publică până la data de 10 octombrie.