PROIECT DE PARTENERIAT MULTILATERAL COMENIUS LA COLEGIUL NAŢIONAL „CONSTANTIN CARABELLA”

Ş.E.
0 0

carabelaS-a constatat despre comportamentele nesănătoase în ceea ce priveşte alimentaţia şi activitatea fizică (lipsa activităţii fizice, consumul redus de apă, fructe şi legume, consumul excesiv de de alimente cu conţinut caloric ridicat, bogate în grăsimi sau zaharuri: produse tip „fast-food” şi dulciuri, băuturi „soft”) că reprezintă comportamente de risc în ceea ce priveşte obezitatea.
Prevenţia primară în acest caz este eficientă, deoarece s-a demonstrat deja faptul că, prin eliminarea a numai câţiva factori de risc (fumat, alimentaţie nesănatoasă şi sedentarism), se reduc cu 80% cazurile de boli cardiovasculare şi cere-brovasculare, 80% din cazurile de diabet zaharat şi 40 % din cancere.
,,Toate aceste idei au reunit şcoli din nouă ţări europene: România, Germania, Italia, Letonia, Polonia, Grecia, Portugalia, Spania şi Lituania, pentru a colabora prin activităţi comune, în cadrul proiectului de parteneriat multilateral Comenius, la diminuarea acestei probleme existente la nivel mondial”, a declarat coordonator de proiect prof. Simona Zepişi. „Proiectul este coordonat la nivelul parteneriatului de COLEGIUL NAŢIONAL „CONSTANTIN CARABELLA” din Târgovişte şi este finanţat din fonduri europene, şcolii noastre revenindu-i un grant de 24 000 euro.
Acest proiect prezintă elevilor noştri efectele dezastruoase ale adoptării unui stil de viaţă haotic, dezechilibrat şi nesănătos. Prin activităţile sale -activităţi de timp liber sau integrate în curriculum, proiectul promovează principiile unui stil de viaţă sănătos (alimentaţie corectă, igiena alimentaţiei, mişcare în aer liber, activităţi sportive şi de agrement), încercând astfel să determine elevii să manifeste o atitudine responsabilă faţă de sănătatea personală, a celorlalţi şi să acţioneze în sensul păstrării acesteia.
Dorim să vă prezentăm prin intermediul acestui material câteva din activităţile care s-au desfăşurat pe parcursul primului an de proiect.
În cadrul întâlnirii interactive cu doamna doctor Camelia Savu, din cadrul Biroului de Promovare a Sănătăţii – Direcţia de Sănătate Publică Dâmboviţa, cu prilejul Zilei Mondiale a Alimentaţiei (16 octombrie), elevii au fost informaţi în legatură cu efectele adoptării unui stil de viaţă dezechilibrat, au conştientizat avantajele unui stil de viaţă sănătos. Doamna dr. Camelia Savu a promovat principiile unei nutriţii adecvate: varietatea nutrimentelor, densitatea nutrimentelor, moderaţie în consum.
Activitatea de voluntariat a elevilor noştri cu elevii cu di-zabilităţi de la Şcoala Specială Târgovişte a prilejuit, pe 3 Decembrie – Ziua Mondială a Persoanelor cu Dizabilităţi, o colaborare a acestora pentru confecţionarea unor obiecte decorative de Crăciun.
În cadrul activităţii „Piramida alimentaţiei sănătoase”, elevii implicaţi în proiect, alături de părinţi, au realizat preparate tradiţionale, dar mai ales sănătoase. Valorificând piramida alimentaţiei sănătoase, au fost realizate diverse produse culinare. Toate aceste produse au fost prezentate în cadrul unei expoziţii, iar elevii şi câţiva părinţi au oferit detalii cu privire la modul de preparare, ingrediente, princiipiile active ale ingredientelor. La final, s-a realizat o degustare, la care au participat profesori şi elevi.
Campania sub numele”Să trăim sănătos”, realizată la nivelul şcolii de către elevi, pentru elevi, a promovat consumul de legume şi fructe. Elevii participanţi, organizaţi pe grupe, au preparat suc de portocale, suc de măr şi morcov, salată de crudităţi, salată de legume, salată de fructe. Au realizat liste cu ingredientele necesare. Fiecare grupă a realizat un afiş de promovare a produsului realizat.
În cadrul săptămînii „Săptămâna Altfel”, a avut loc concursul de postere: „O săptămână fără FAST FOOD”. ín aceeaşi săptămînă, cu ajutorul videoproiectorului, li s-a prezentat elevilor filmul de la revista Terra Magazin, intitulat „Eşti ceea ce mănânci”. Vizionarea filmului a fost continuată cu o dezbatere, care a evidenţiat rolul alimentaţiei pentru toate categoriile de vârstă şi sociale: copii, adolescenţi, adulţi şi vârstnici / femei, bărbaţi / casnici, activi etc. Elevii au realizat pe grupe de vârstă câteva planşe cu elemente relevante ( imagini şi text) despre alimentaţia sănătoasă, informaţii pe care le-au asimilat în cadrul activiităţii. Ca o completare practică a activităţii, elevii clasei a V-a au mers în parcul din centrul oraşului, unde există numeroase aparate pentru practicarea sportului şi au servit drept gustare fructe proaspete.
Cu prilejul Zilei Mondiale a Familiei -15 mai, a avut loc ultima activitate din primul an de proiect – Picnic în pădure. Elevii au preparat, cu sprijinul părinţilor, produse culinare sănătoase, pe care le-au consumat la picnic. Activitatea s-a desfăşurat într-un spaţiu verde de la marginea oraşului. Elevii au avut spaţiu pentru mişcare, activităţi sportive şi de agrement. Pe parcursul activităţii au consumat fructe şi produsele culinare preparate acasă cu sprijinul părinţilor. Elevii s-au bucurat de o vreme agreabilă şi de mişcare în aer liber.
Activităţile integrate în curriculum au contribuit în egală măsură cu activităţile extraşcolare la atingerea obiectivelor proiectului. Putem reaminti: Consiliere şi orientare: „Sunt… ceea ce mănânc?!?”, „Alimentaţia şi stilul de viaţă sănătos” , „O alimentaţie sănătoasă, baza unei vieţi sănătoase”, „Fumatul: distracţie nevinovată sau pericol”, „Suntem ceea ce mâncăm”; Limba engleză: „HEALTH IS BETTER THAN WEALTH”, „FABULOUS FATS!”, „GENETICALLY MODIFIED FOOD – A CHANGE FOR THE BETTER?”; Biologie: „Boli ale sistemului digestiv la om”, Limba franceză: „Etats d’ame en cuisine”; Chimie: „Structura compuşilor organici. Radicali”; Educaţie fizică şi sport: „Gimnastică, săritura la ladă cu rostogolire şi dezvoltarea forţei”; Limba română: „Reţete culinare în paginile literaturii universale” etc.
Pe parcursul reuniunilor de proiect, atât profesorii, cât şi elevii au avut ocazia să îşi îmbogăţească cunoştinţele despre sistemul de educaţie european şi să realizeze un schimb de idei constructiv şi eficient pentru bunul mers al proiectului. Întâlnirile de proiect au arătat elevilor şi un alt mod de a petrece timpul liber, fără acces la TV şi computer, promovând mişcarea în aer liber, mersul pe jos, necesare unei vieţi sănătoase. În plus, au contribuit la dezvoltarea unei atitudini de deschidere faţă de alte popoare şi culturi, promovând, în acest context, învăţarea limbilor străine şi a diversităţii lingvistice.
Pe parcursul reuniunii elevii şi-au dezvoltat încrederea în forţele proprii de a comunica într-o limbă străină, şi-au perfecţionat abilităţile lingvistice şi de comunicare, au manifestat disponibilitate pentru a lucra în grup la nivel european, şi-au optimizat relaţiile interpersonale şi şi-au dezvoltat dorinţa de cunoaştere, de învăţare permanentă, atât prin acivităţi formale, cât şi informale.
în loc de concluzii… Numeroasele beneficii pe care le aduc proiectele europene se vor regăsi în fiecare dintre noi. profesori, elevi, părinţi, membri ai comunităţii”, a mai precizat Simona Zepişi.

Average Rating

5 Star
0%
4 Star
0%
3 Star
0%
2 Star
0%
1 Star
0%

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Next Post

Liga a 4-a dâmboviţeană Nouă echipe cu trei puncte

După prima rundă din liga a 4-a, avem nouă echipe cu trei puncte şi alte nouă echipe fără niciun punct, în etapa inaugurală neînregistrându-se niciun meci egal. A fost o etapă a oaspeţilor, care au realizat cinci victorii din nouă meciuri. Lider este Comerţul Brezoaele, care a spulberat-o pe AS […]