Inspecția Muncii reamintește cp firmele și alți angajatori din România au obligația de a majora remunerațiile angajaților încadrați cu salariul minim garantat de peste 2 ani.
Obligația a fost introdusă în Codul Muncii în anul 2021, odată cu intrarea în vigoare a O.U.G. nr.142/2021,și prevede că ”începând cu data de 1 ianuarie 2022, salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată stabilit în condiţiile alin. (1) poate fi aplicat pentru un salariat pentru o perioadă de maxim 24 de luni, de la momentul încheierii contractului individual de muncă. După expirarea perioadei respective, acesta va fi plătit cu un salariu de bază superior salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată.
Prevederile se aplică şi pentru salariatul plătit cu salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată, care are deja încheiat un contract individual de muncă, perioada de maxim 24 de luni fiind calculată începând cu data de 1 ianuarie 2022”.
Pentru salariații angajați după data de 1 ianuarie 2022 inclusiv, se vor calcula individual 24 de luni de la data angajării, urmând ca aceea să fie data de la care trebuie majorat salariul.
Majorarea nivelului salariului de bază se va negocia cu fiecare salariat care îndeplinește condiția de vechime, iar rezultatul se va concretiza prin încheierea unui act adițional, semnat de ambele părți, având în vedere că un contract individual de muncă poate fi modificat doar în baza prevederilor legale sau prin acordul părţilor.
Pentru ducerea la îndeplinire a acestor prevederi legale, angajatorii vor avea în vedere nivelul salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată, stabilit prin act normativ.
Modificarea salariului de bază se înregistează și se transmite în registrul general de evidență a salariaților în termen de 20 de zile lucrătoare de la data producerii modificării, conform prevederilor H.G. nr.905/2017.