Potrivit unui proiect legislativ al Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, primăriile din marile orașe vor delimita anumite “zone cu nivel scăzut de emisii” (ZNSE), iar șoferii care conduc mașini poluante care tranzitează acele zone vor trebui să plătească o taxă.
Zonele respective vor fi supravegheate video iar cei care locuiesc în acele perimetre vor fi exceptați de la plata acelei taxe.
Aceleași autorități locale vor trebui să pregătească anumite măsuri compensatorii pentru cetățeni, anume să asigure serviciul de transport public local de călători în interiorul zonelor și să asigure o infrastructură adecvată pentru mobilitate activă.
Concret, primăriile vor trebui să dezvolte trasee pentru transport activ (inclusiv trotinete electrice) în interiorul ZNSE și să pună la dispoziție servicii publice de transport activ în acest sens (stații de închiriere biciclete și trotinete electrice). În plus, vor trebui să amenajeze în interiorul ZNSE stații de încărcare pentru mașini electrice.
De asemenea, vor putea fi alese unele zone ca având caracter temporar de ZNSE, de exemplu doar în weekend, sau pe perioada nopții, sau pe o anumită perioadă dintr-o zi calendaristică. Măsurile nu se vor institui pe zone ce cuprind drumuri naționale, drumuri județene, sau variante ocolitoare ale localităților.
Conform proiectului, cuantumul tarifelor va fi în funcție de fiecare clasă de vehicul și de tip de combustibil.
În vederea instituirii ZNSE, se utilizează următoarele clase de autovehicule din categoriile M și N:
- clasa 1- vehicule cu norma de poluare EURO 3/III pe motorină și normele de poluare Euro 2/II, Euro 1/I și non euro;
- clasa 2 – vehicule cu norma de poluare EURO 4/IV pe motorină și norma de poluare EURO 3/III pe benzină, GPL, GNC și GNL;
- clasa 3 – vehicule cu norma de poluare EURO 5/V/EEV pe motorină și norma de poluare EURO 4/IV pe benzină GPL, GNC și GNL;
- clasa 4 – vehicule cu norma de poluare EURO 6/VI pe motorină și norma de poluare EURO 5/V/EEV pe benzină, GPL, GNC și GNL;
- clasa 5 – vehicule cu norma de poluare EURO 6/VI pe benzină, GPL, GNC și GNL;
- clasa verde – vehicule pur electrice, vehicule cu pilă de combustie cu hidrogen.
Conform proiectului, șoferii care nu respectă regulile vor primi o amendă de 300 lei.