Suntem în plin sezon rece: cauciucurile de iarnă sunt obligatorii!

Chiar dacă nu s-a produs o scădere accentuată a temperaturilor, şoferii cu experienţă ştiu că, odată cu intrarea în sezonul rece, trebuie să aibă în vedere echiparea autovehiculelor cu anvelopele adecvate. Anvelopele de iarnă sau din categoria sunt obligatorii indiferent de data calendaristică, dacă maşina rulează pe drumuri publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei.
Potrivit Codului Rutier, cauciucurile de iarnă nu sunt obligatorii începând cu data de 1 noiembrie, dar pot apare situaţii în care montarea acestora pe autovehicule se impune chiar şi mai devreme, în octombrie sau în orice altă lună a anului, în cazul în care se circulă pe drumuri publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei.
În linii mari, prevederea legală, intrată în vigoare la 1 noiembrie 2009 (de unde şi confuzia legată de dată), spune că maşina trebuie echipată cu anvelopele potrivite indiferent de sezon, astfel că pot fi aplicate amenzi şoferilor care circulă cu anvelope de vară pe un drum curat în cea mai mare parte dar cu o porţiune acoperită cu zăpadă sau polei. În concluzie, utilizarea anvelopelor de iarnă este obligatorie din momentul în care începe să ningă, indiferent de perioadă, cât timp este carosabilul acoperit de zăpadă. Obligativitatea dotării autovehiculelor cu cauciucuri de iarnă nu depinde de un anumit interval de timp, ci de condiţiile meteorologice.
Totuşi, potrivit specialiştilor în domeniu, momentul recomandat pentru montarea pneurilor de iarnă este înaintea scăderii temperaturii sub pragul de 7°C. Aceştia recomandă şi ca intervalul de înlocuire a anvelopelor utilizate pe timpul iernii, în cazul autovehiculelor personale să nu depăşească 6 ani. Prin utilizarea unor pneuri mai vechi, siguranţa şoferului şi a participanţilor la trafic este pusă în pericol, crescând riscul de explozie a cauciucului şi scăzând rezistenţa mecanică la frânare din cauza deteriorării. Anvelopele de iarnă sau All Season ajunse la vârsta cronologică de 10 ani trebuie înlocuite neapărat, chiar dacă aparent sunt intacte şi nu au atins limitele uzurii.
Ţinând cont de condiţiile specifice de la noi, se recomandă echiparea cu anvelope de iarnă pentru maşinile rulate frecvent în sezonul rece, materialul din care sunt fabricate asigurând un nivel crescut de aderenţă. În plus faţă de cele All Season, cauciucurile de iarnă au bandă de rulare mai profundă şi îndepărtează apa de pe suprafaţa lor.
La pregătirea autovehiculului pentru sezonul rece, pe lângă schimbarea obligatorie a anvelopelor, posesorii de autovehicule trebuie să acorde atenţie şi altor aspecte care asigură o bună funcţionare a maşinii pe timpul iernii: să verifice bateria şi sistemul de încărcare al bateriei; să verifice concentraţia antigelu-lui, care trebuie să reziste la temperaturi de -30 °C; să se asigure că termostatul funcţionează în parametri optimi şi poate încălzi habitaclul; să verifice nivelul de ulei de motor şi dacă este respectat intervalul recomandat de revizie; să se asigure că au un kit complet cu lanţuri antiderapante, racletă, lichid de parbriz şi soluţii pentru dezgheţarea parbrizului şi a sistemului de închidere al maşinii, ştergătoare adecvate; să evite folosirea simultană a mai multor consumatori, pentru a menaja bateria.
Amenda pentru şoferii care circulă pe drumurile acoperite de zăpadă, gheaţă sau polei cu anvelope de vară se poate cifra între 9 şi 20 de puncte de amendă iar ca pedeapsă complementară, poate fi reţinut certificatul de înmatriculare al autovehiculului. Pe lângă aderenţa sporită pe zăpadă, pneurile de iarnă au o compoziţie diferită, care le permite să se comporte mult mai bine inclusiv pe perioadele fără precipitaţii dar geroase.
Potrivit Registrului Auto Român, legea care obliga şoferii să monteze pe maşini anvelope de iarnă precizează clar cum trebuie să arata indicatorul de legalitate al acestora.Legea utilizează termenul „anvelope de iarnă”. Acestea se pot identifica cel mai simplu prin prezenta pe laterale a literelor M şi S, sub formă: M+S, M.S. sau M&S. Anvelopele all-season sau mixte nu sunt asimilate anvelopelor de iarnă, potrivit RAR.Denumirea de anvelopă all-season este o denumire comercială care nu defineşte cu exactitate tipul de anvelopă omologată pe timp de iarnă conform Ordonanţei OG 5 /2011. Singurul criteriu care certifică faptul că anvelopa este omologată şi legală este inscripţia literelor M şi S, sub formă: M+S, M.S. sau M&S, din nou conform Ordonanţei de Guvern nr. 5/2011.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Next Post

Exporturi mai mici cu 12,8% în primul semestru al anului

Potrivit datelor furnizate de Camera de Comerţ şi Industrie a României, în perioada 31.VII.2020, agenţii economici din judeţul Dâmboviţa au realizat exporturi care au însumat 354,808 milioane euro. În aceeaşi perioadă, importurile CIF au însumat 310,308 milioane euro.Comparativ cu perioada similară din 2019, atât exporturile cât şi importurile au scăzut […]