Mai mulţi copii săraci merg la grădiniţă în judeţul Dâmboviţa!

I.B.

COIPIIÎn cadrul programului Fiecare Copil în Grădiniţă, la sediul Consiliului Judeţean Dâmboviţa a avut loc o întâlnire în cadrul căreia au fost prezentate principalele activităţi realizate şi rolul pe care îl are în strategia judeţeană pentru integrare socială, în judeţele Dâmboviţa, Braşov şi Dolj, judeţele unde se implementează programul. La eveniment au participat: Maria Gheorghiu, cofondator Asociaşia OvidiuRo, Ivan Ivanoff secretarul judeţului, Ovidiu Băsceanu, inspector şcolar general adjunct în cadrul Inspectoratului acolar Judeţean, Valeriu Florin Gilia, directorul general al Direcţiei Generale Programe Europene, Achiziţii Publice, Comunicare şi Relaţii Externe din cadrul Consiliului Judeţean Dâmboviţa, primari şi reprezentanţii presei locale. fn acest an şcolar, 270 de copii defavorizaţi din 6 comunităţi din judeţul Dâmboviţa sunt sprijiniţi de Asociaţia OvidiuRo, în parteneriat cu Consiliul Judeţean şi cu Inspectoratul Judeţean Dâmboviţa, să meargă zilnic la grădiniţă, în cadrul proiectului Fiecare Copil în Grădiniţă în judeţele Braşov, Dâmboviţa şi Dolj. Proiectul este finanţat prin granturile SEE 2009-2014, în cadrul Fondului ONG în România, şi are o valoare totală a finanţării de 244.131 de Euro, din care 51.000 de Euro sunt alocaţi proiectului în judeţul Dâmboviţa. fn Dâmboviţa, programul Fiecare Copil în Grădiniţă se desfăşoară din 2010 în Guraa auţii şi Potlogi. Datorită rezultatelor bune în aceste comunităţi şi deschiderii autorităţilor publice locale şi judeţene, proiectul a fost extins în acest an în alte patru comunităţi: Cojasca, I.L. Caragiale, Măneşti şi Moroeni. fn urma parteneriatului cu Inspectoratul acolar şi Consiliul Judeţean, numărul copiilor sprijiniţi să meargă la grădiniţă a crescut de peste 3 ori, de la 80, în anii anteriori, la 270 de copii înscrişi în program, în acest an şcolar. Preşedintele Consiliului Judeţean Dâmboviţa, conf. univ. dr. Adrian ţuţuianu: „Educaţia este baza dezvoltării fiecărui individ, iar prin programul Fiecare Copil în Grădiniţă, Asociaţia OvidiuRo întinde o mână de ajutor mai multor familii cu o situaţie financiară precară. Acest proiect, în care şi Consiliul Judeţean Dâmboviţa este partener, creează premisa egalităţii de şanse în rândul copiilor de vârstă preşcolară, oferindu-le posibilitatea de a-şi dezvolta capacităţile intelectuale şi de a se integra în societate”. Maria Gheorghiu, Cofondator Asociaţia OvidiuRo: „Judeţul Dâmboviţa este cel mai longeviv partener, ceea ce a condus şi la un parteneriat complex construit din 2006, la baza căruia stau zecile de profesori şi voluntari care au organizat Ateliere de Vara aotron, centrele de training din Potlogi şi Gura auţii, precum şi proiectele-pilot în care am testat condiţionarea acordării tichetelor sociale de prezenţă. Ne dorim să dezvoltăm în continuare acest parteneriat pentru educaţie şi să găsim împreună cu Consiliul Judeţean şi Inspectoratul acolar soluţii pentru a aduce toţi copiii săraci în fiecare zi la grădiniţ?ă”. fn judeţul Dâmboviţa, OvidiuRo colaborează de peste 8 ani cu şcolile şi Inspectoratul acolar. Din 2006, OvidiuRo a sprijinit profesorii din judeţ să organizeze ateliere de vară pentru peste 2.500 de copii de toate vârstele. De asemenea, de-a lungul timpului, peste o sută de profesori din Dâmboviţa au fost formaţi în modalităţi interactive de predare. Stimulentele economice condiţionate de prezenţa la şcoală a copiilor au fost testate pentru prima dată de OvidiuRo în 2007 în Vizureşti, prin intermediul unui grant UNDP care avea ca scop reducerea numărului de copii care cerşeau în Bucureşti în loc să meargă la şcoală. Prof. Luminiţa Preda, Inspector acolar General Dâmboviţa: „Educaţia timpurie contribuie la egalizarea şanselor copiilor (copii în situaţii de risc, care provin din medii socio-culturale dezavantajate, cei care prezintă dizabilităţi sau aparţin unor grupuri etnice minoritare), la progresul acestora şi ulterior la integrarea în societate. Depinde de noi toţi, fie că suntem părinţi, cercetători, educatori, profesori, alţi profesionişti ori membri ai comunităţii, să influenţăm politicile şi practicile sociale, pentru a le asigura copiilor un START BUN în viaţă”.
Despre proiectul Fiecare Copil în Grădiniţă în judeţele Braşov, Dâmboviţa şi Dolj
Datorită proiectului Fiecare Copil în Grădiniţă în judeţele Braşov, Dâmboviţa şi Dolj, peste 1.000 de copii proveniţi din familii fără posibilităţi materiale merg la grădiniţă în anul şcolar 2014-2015. Proiectul este derulat în parteneriat cu Consiliile Judeţene, Inspectoratele „colare şi Asociaţia Learn&Vision şi implementat de şcolile şi primăriile din comunităţile partenere, iar obiectivele vizate sunt (1) creşterea numărului copiilor dezavantajaţi care au acces la educaţie preşcolară în cele trei judeţe şi (2) consolidarea parteneriatului intersectorial, ca bază pentru extinderea proiectului la nivel judeţean La sfârşitul lunii iunie, OvidiuRo, Consiliul Judeţean Dâmboviţa şi Inspectoratul „colar Judeţean au lansat un concurs prin care invitau toţi primarii şi directorii din comunele care se confruntă cu o rată mare a sărăciei şi a abandonului şcolar să aplice pentru finanţare. Din cele 15 comunităţi dâmboviţene care au aplicat, au fost selectate Cojasca, I.L. Caragiale, Măneşti şi Moroeni. fn plus, proiectul continuă să sprijine copiii din Gura auţii şi Potlogi. Proiectul face parte din programul Fiecare Copil în Grădiniţă, implementat de autorităţi publice locale şi şcoli din 45 de comunităţi din 11 judeţe şi are un rol strategic pentru pregătirea extinderii la nivel naţional. Copiii proveniţi din familii fără posibilităţi materiale, care nu beneficiază de educaţie timpurie, încep şcoala cu un decalaj educaţional imens faţă de ceilalţi copii. Aceste diferenţe devin din ce în ce mai evidente în timp şi afectează mai târziu participarea lor la şcoală şi găsirea unui loc de muncă. Cofondatoarele Asociaţiei OvidiuRo, Maria Gheorghiu şi Leslie Hawke, au observat că acest decalaj poate fi prevenit prin intervenţie timpurie, începând de la grădiniţă, atunci când se formează bazele pe care se vor aşeza toate deprinderile de învăţare şi abilităţile copiilor. Programul Fiecare Copil în Grădiniţă, lansat de OvidiuRo şi Ministerul Educaţiei în 2010, mobilizează părinţii să-şi aducă zilnic copiii la grădiniţă printr-o intervenţie integrată care are ca element cheie acordarea condiţionată de prezenţă a unor tichete sociale în valoare de 50 de lei pe lună. Copiii se califică pentru program pe baza veniturilor familiei (sub 150 de lei pe lună pe membru de familie), condiţiilor de trai precare şi nivelului scăzut de educaţie al părinţilor. Acordarea tichetelelor sociale este condiţionată de prezenţa zilnică a copiilor şi de implicarea părinţilor care trebuie să participe la o activitate lunară în grădiniţă şi să ajute profesorul la grupă, de cinci ori pe an. Considerat model de bună practică în domeniul educaţiei preşcolare de către ministrul Educaţiei Naţionale, Remus Pricopie, programul a crescut prezenţa zilnică a copiilor la grădiniţă de la o medie de sub 40% înainte de implementarea programului la o medie de peste 80%. Pe termen lung, OvidiuRo îşi propune să transforme Fiecare Copil în Grădiniţă în program naţional, finanţat din fonduri publice. Primul judeţ care a alocat fonduri pentru acoperirea tichetelor sociale este Clujul, la începutul anului 2014, prin intermediul Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului. OvidiuRo şi partenerii săi judeţeni analizează posibilitatea extinderii programului cu cofinanţare judeţeană, începând cu anul şcolar viitor, şi în judeţele Braşov, Dâmboviţa şi Dolj.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Next Post

PNL propune schimbarea sistemului electoral

Deputatul Lodovic Orban, copreşedinte al PNL Dâmboviţa, a declarat că PNL are mai multe iniţiative legislative al căror efect final va fi însănătoşirea şi primenirea clasei politice. Primul proiect nominalizat a fost acela al Legii votului prin corespondenţă şi, potrivit copreşedintelui Orban, se află deja în dezbatere, în Parlament. O […]