EDUCAŢIE RUTIERĂ – MODELAREA FACTORULUI UMAN PRIN RESPONSABILIZAREA PARTICIPANŢILOR LA TRAFIC PENTRU CREŞTEREA GRADULUI DE SIGURANŢĂ RUTIERĂ

INSPECTORATUL GENERAL AL POLIŢIEI ROMÂNE, în calitate de Beneficiar al finanţării nerambursabile alocate în cadrul Programului Operaţional Infrastructură Mare 2014-2020, a încheiat Contractul de Finanţare nr.69/23.06.2020 aferent proiectului „Educaţie Rutieră -Modelarea factorului uman prin responsabilizarea participanţilor la trafic pentru creşterea gradului de siguranţă rutieră” cod MySmis 125179, cofinanţat din Fondul European de Dezvoltare Regională prin Programul Operaţional Infrastructură Mare.
Proiectul, care se desfăşoară pe parcursul a 36 de luni (1 iulie 2020 – 30 iunie 2023), are ca obiectiv general creşterea gradului de siguranţă rutieră prin modelarea comportamentului cetăţenilor şi responsabilizarea lor, în calitate de utilizatori ai drumului, indiferent de categoria de participanţi la trafic din care fac parte.
Bugetul proiectului este de 31.405.057,97 lei (din care 20.063.345,59 lei – valoare asigurată din FEDR, reprezentând 85% din valoarea totală eligibilă aprobată, 3.540.590,41 lei – valoare asigurată din bugetul beneficiarului, reprezentând 15% din valoarea totală eligibilă aprobată şi 7.801.121,97 lei – valoarea neeligibilă inclusiv TVA).
Scopul proiectului este ca România sa devină o ţară sigură din punct de vedere al traficului rutier, pentru cetăţenii ei şi pentru cei care o tranzitează, prin prevenirea accidentelor de circulaţie, pentru a se putea înscrie în graficul comun stabilit de statele membre UE – de reducere a numărului de persoane decedate sau rănite grav în evenimente rutiere.
Obiectivele specifice ale proiectului sunt îmbunătăţirea nivelului de cunoaştere şi respectare a normelor rutiere, de către participanţii la trafic, precum şi conştientizarea pericolelor la care se expun cei care încalcă regulile de circulaţie.
În vederea definirii modalităţilor prin care vor fi realizate programele de educare rutieră prevăzute în prezentul proiect s-a pornit de la identificarea publicului-ţintă.
Participanţii, în orice formă la traficul rutier (pietoni, conducători de vehicule de orice tip) provin din toate categoriile sociale. Diferenţierea între aceştia poate fi făcută în principal în raport cu accesul lor la mijloacele de informare, însă nu poate fi, în niciun caz, omisă educarea şi a participanţilor la traficul rutier care nu au acces în mod obişnuit la astfel de mijloace moderne de comunicare.
Pe de altă parte, atragerea în programe de educare rutieră şi a participanţilor la trafic cărora le sunt uşor accesibile mijloacele moderne de informare este deopotrivă necesară. În acest sens, este de evidenţiat

faptul că un număr însemnat de accidente sunt provocate de participanţi la traficul rutier care au acces la mijloace moderne de informare, dar care ignoră regulile de circulaţie.
De aceea, conştientizarea consecinţelor accidentelor asupra lor înşişi şi asupra altora trebuie să vizeze toate categoriile sociale din care provin participanţii la traficul rutier.
Indiferent de vârstă, din punct de vedere social, economic, cultural, al nivelului de educaţie, accesului la tehnologie şi mass media al participanţilor la trafic, regulile rutiere trebuie cunoscute şi respectate întotdeauna, cu responsabilitate.
Grupul ţintă al campaniilor, în calitatea sa de participant la trafic, va fi abordat prin două modalităţi distincte:
Campanii media naţionale, de educaţie rutieră;
Activităţi educativ-pre-ventive interactive („faţă în faţă”).
Campaniile vor viza conştientizarea participanţilor la trafic cu privire la principalele cauze generatoare de accidente rutiere grave produse în ultimii ani, în România (viteza excesivă, indisciplina pietonilor, neacor-darea priorităţii de trecere), precum şi alte cauze (folosirea telefonului mobil, alcoolul, drogurile).
Activităţile educativ-pre-ventive interactive se realizează prin interacţiunea directă a poliţistului rutier cu grupul ţintă.
Caravanele educative reprezintă un mod de comunicare, ce şi-au dovedit eficacitatea de-a lungul timpului, transmiţând mesajul educativ-preven-tiv, prin interacţiunea directă cu grupul ţintă (fiind folosite cu succes în mai multe ţări din Europa).
Prin intermediul proiectului, se vor organiza 6 campanii naţionale media de informare şi peste 130 de activităţi preventiv-educative „faţă în faţă”. Vor fi achiziţionate 45 de laboratoare mobile de educaţie rutieră şi o caravană educaţională.
Astfel, prin abordarea grupului ţintă prin cele două modalităţi distincte, simultan, se poate ajunge la atingerea obiectivului proiectului. Astfel, obiectivele proiectului sunt modelarea factorului uman, pentru respons-abilizarea sa, în calitate de utilizator al drumului, indiferent de categoria de participant la trafic din care face parte, creşterea gradului de siguranţă pe drumurile publice şi reducerea vic-timizării populaţiei în accidente rutiere.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Next Post

ACŢIUNEA TRUCK&BUS -TRANSPORTATORI DE PERSOANE ŞI DE MARFĂ VIZAŢI

Poliţiştii au verificat peste 255.000 de autovehicule destinate transportului public şi transportului de marfă şi au aplicat peste 6.400 de contravenţii, în urma unei acţiuni pentru prevenirea accidentelor rutiere grave.În perioada 20 – 26 iulie a.c., Direcţia Rutieră din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române a coordonat, la nivel naţional, […]