Educaţie media, pentru liceeni

Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) anunţă parteneriatul prin care elevii de liceu din România vor dobândi competenţe media, indispensabile într-un context în care interacţiunea cu informaţia, şi, implicit, cu dezinformarea, a devenit parte dominantă a vieţii de zi cu zi şi a procesului de învăţare.
Un prim pas al acestei colaborări îl reprezintă introducerea programului „Predau educaţie media – Laboratorul de educaţie şi cultură media”, dezvoltat de CJI, în proiectul de testare a unor noi competenţe, conţinuturi şi metode de învăţare, în cadrul unităţilor de învăţământ liceal cu statut de şcoală-pilot, proiect ce va deveni operaţional din anul 2021.
Concret, protocolul presupune:

  • implementarea unui modul de învăţare extracurricular în domeniul educaţiei media pentru copii şi tineri;
  • minimum 480 de cadre didactice de

Limba şi literatura română, care predau la nivel liceal, vor fi formate şi certificate printr-un program conceput în acest scop;

  • instruirea în domeniul media a inspectorilor şcolari pentru Limba şi literatura română prin organizarea a trei sesiuni/ateliere regionale de profil;
  • operaţionalizarea unei platforme de educaţie media pentru profesori şi elevi, care să includă instrumente de formare, asistenţă, monitorizare/raportare şi evaluare în sistem online;
  • un ghid privind drepturile copilului, ca parte integrantă a drepturilor omului, în contextul educaţiei media.
    „Şcoala este locul în care se pun bazele noii generaţii de cetăţeni, iar educatorii sunt primii care dau formă viitorului. Un viitor din ce în ce mai conectat şi în care elevii au nevoie de competenţe noi, care să îi ajute să fie cetăţeni informaţi şi responsabili. Sunt convinsă că profesionalismul experţilor din Ministerul Educaţiei, implicarea profesorilor şi experienţa CJI vor contribui la îndeplinirea obiectivelor acestui program”, a declarat Monica Cristina Anisie, ministrul educaţiei şi cercetării.
  • „La fel cum elementele de educaţie rutieră erau inserate în ore, când copiii mergeau la şcoală, aşa sunt acum vitale conceptele de educaţie media, care să îi ajute pe elevi să fie în siguranţă în faţa asaltului de informaţii falsificate, cu potenţial dăunător. În ultimii patru ani, CJI a dezvoltat şi testat la scară mică un model sustenabil de intervenţie pentru construirea competenţelor media pentru elevii de liceu, atât prin formarea şi sprijinirea profesorilor de limba şi literatura română pentru a include elemente de educaţie media în activitatea curentă la clasă, cât şi prin activităţile de formare pentru liceeni, realizate de experţii CJI”, a declarat Cristina Lupu, directorul executiv
  • al CJI.
  • Prin programul „Predau educaţie media – Laboratorul de educaţie şi cultură media”, elevii dobândesc abilităţi de gândire critică, în virtutea cărora vor putea să distingă faptele de opinii, să deconstru-iască mesajele media şi să interacţioneze într-un mod responsabil cu reţelele sociale. Programul se înscrie în aria generală Media and Information Literacy (MIL), aşa cum este descrisă de UNESCO, şi în priorităţile Comisiei Europene, aşa cum sunt ele formulate în DIRECTIVA (UE) 2018/1808 – Directiva serviciilor mass-media audiovizuale.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Next Post

A aprobat cuantumul minim al burselor de performanţă, de merit, de studiu şi de ajutor social, acordate în anul şcolar 2020 - 2021

A fost aprobată hotărârea prin care se stabileşte, în premieră, cuantumul minim al burselor de performanţă, de merit, de studiu şi de ajutor social, ce pot fi acordate elevilor din învăţământul pre-universitar de stat cu frecvenţă, în anulşcolar 2020 – 2021. Valoarea minimă a cuantumului fiecărui tip de bursă este […]