„Educaţie deschisă pentru viitor: provocări în era digitală”

Este necesar ca sistemul de învăţământ românesc să fie unul dinamic. Trebuie să ne adaptăm permanent noilor tehnologii şi să valorificăm toate avantajele oferite de acestea, pentru creşterea performanţei procesului instructiv-educa-tiv, aceasta este premisa de la care au pornit prezentările şi dezbaterile din cadrul evenimentului „Educaţie deschisă pentru viitor: provocări în era digitală”. Evenimentul a fost organizat în cadrul proiectului „Curriculum relevant, educaţie deschisă pentru toţi” – CRED de Ministerul Educaţiei Naţionale, beneficiar al proiectului, şi de Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, partener strategic în proiect.În deschiderea conferinţei, ministrul Educaţiei Naţionale, Ecaterina Andronescu, a subliniat eficienţa utilizării resurselor educaţionale în actul de predare-învăţare pentru optimizarea modului de prezentare a lecţiilor. Totodată, oficialul a mai precizat că se impune ca noua Lege a Educaţiei Naţionale, aflată în curs de elaborare, să cuprindă cât mai multe prevederi concrete în vederea dezvoltării competenţelor, aptitudinilor şi atitudinilor relevante în contextul transformării digitale.
Proiectul CRED oferă o oportunitate semnificativă în înţelegerea implicaţiilor promovării unui curriculum centrat în mod real pe competenţe-cheie, aptitudini şi atitudini. În profilul de formare, competenţa digitală nu poate lipsi, însă aceasta nu se dezvolta izolat şi nu este apanajul unei singure discipline. Prin valorificarea resurselor digitale deschise şi a instrumentelor, metodelor şi strategiilor didactice, fiecare profesor poate contribui la dezvoltarea competenţelor digitale ale elevilor săi, nu doar profesorii care predau în prezent Informatică şi TIC. Profesorii trebuie să faciliteze învăţarea dincolo de exemplul standard sau de manual şi să transfere predarea disciplinei într-un set de contexte, concepte şi metodologii care îl sprijină în mod autentic pe elev să-şi formeze aceste competenţe, aptitudini, abilităţi şi atitudini. În baza prezentărilor susţinute de reprezentanţii Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei şi de cadre didactice care folosesc tehnologia şi resursele digitale în actul de predare, precum şi din dezbaterile care au urmat acestor prezentări, s-au desprins mai multe concluzii. Dintre acestea, enumerăm:
Tehnologia digitală este o componentă importantă a vieţii de zi cu zi. Prin interacţiunile pe care le au cu aceasta, elevii au dobândit, în mod informal, calitatea de experţi naivi în utilizarea tehnologiei. Este rolul profesioniştilor în educaţie să-i aducă la nivelul de experţi digitali.
Resursele educaţionale deschise sunt o componentă cheie a educaţiei contemporane. Acestea vin cu o serie de beneficii (costuri reduse, flexibilitate, accesibilitate, oferirea de recunoaştere pentru munca depusă etc.), dar şi cu o serie de cerinţe fără de care potenţialul lor nu este activat la maximum. Cheia în accesarea acestui potenţial este formarea cadrelor didactice, iar proiectul CRED are o componentă semnificativă în această zonă.
La nivel european, au fost create instrumente care pot facilita integrarea tehnologiei digitale în procesul educaţional, cum ar fi: cadrul competenţelor digitale ale DigCompEdu sau al instrumentului de autoevaluare SELFIE – pentru autoreflecţie şi autoevaluare; reţeaua eTwinning – pentru facilitarea comunicării şi organizării de proiecte comune; EU Code week – pentru exersarea abilităţilor de programare.
Competenţele digitale nu se dobândesc doar la ora de TIC. Acestea sunt transversale şi trebuie să fie responsabilitatea întregului corp didactic să le dezvolte la elevi şi să le ofere cadre în care să fie aplicate.
Ca să se dezvolte şi să-şi atingă obiectivele, educaţia digitală şi resursele educaţionale deschise au nevoie de susţinerea unor comunităţi de practică. Rolul liderilor din fiecare şcoală este de a facilita crearea de astfel de comunităţi. Cum să procedăm pentru a valorifica achiziţiile digitale pe care copiii din ziua de azi le au, chiar înainte de a trece pentru prima oară pragul şcolii? Ce putem face noi, fiinţe umane, graţie tehnologiei? Actul educaţional – între programare şi gândire creativă. Iată tot atâtea teme de reflecţie care s-au ridicat în cadrul evenimentului, creând astfel premisele organizării unei viitoare întâlniri, pe teme de resurse (educaţionale) deschise, şi nu numai.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Next Post

Se apropie simularea examenelor de Evaluare Naţională şi BAC 2019

Ministerul Educaţiei a publicat în Monitorul Oficial, ordinul ministrului ce prevede organizarea simulărilor de Evaluare Naţională la clasele a VlI-a şi a VlII-a în perioada 11 – 13 martie, precum şi organizarea simulărilor de BAC 2019 la clasele a XI-a şi a XII-a în perioada 18 – 21 martie. Notele […]