Published On: mie, Apr 3rd, 2013

COMPETENŢELE ELEVILOR ÎN MANAGEMENTUL VIEŢII PERSONALE

eleviInspectoratul Şcolar Judeţean Dâmboviţa, în calitate de partener al Inspectoratului Şcolar Judeţean Ilfov, implementează proiectul strategic „Metode şi instrumente noi pentru formarea competenţelor elevilor în managementul vieţii personale. Platforma digitală interactivă în tematica psihologiei aplicate pentru elevii de liceu”, cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resursejor Umane 2007-2013.
În anul şcolar 20112012, proiectul s-a pilotat în unităţile şcolare: Liceul Teoretic „Petru Cercel” Târgovişte, Liceul Teoretic „I. C. Vissarion” Titu, Colegiul Naţional „N. Titulescu” Pucioasa, Liceul Teoretic „I.L. Caragiale” Moreni, Colegiul Naţional „Ienăchiţă Văcărescu” Târgovişte.
Începând cu anul şcolar 2012-2013, proiectul s-a extins în alte 8 licee, după cum urmează: Colegiul Naţional „Constantin Carabella” Târgovişte, Colegiul Naţional „Constantin Cantacuzino” Târgovişte, Liceul Teoretic „Ion Heliade Rădulescu” Târgovişte, Liceul Tehnologic „Aurel Rainu” Fieni, Colegiul Naţional „Vladimir Streinu” Găesti, Liceul Teoretic „Mihai Viteazu” Vişina, Liceul Tehnologic „Voievodul Mircea” Târgovişte, Liceul Teoretic „Ion Ghica” Răcari.
Obiectivul general al proiectului este Dezvoltarea şi implementarea unor metodologii/instrumente şi oferte de învăţare noi, pentru creşterea calităţii actului educaţional în învăţământul liceal prin formarea de competenţe specifice ale elevilor în câmpul managementului vieţii personale şi sociale, cu ajutorul unei platforme educaţionale interactive de tip digital în domeniul studiat.
Dintre obiectivele specifice ale proiectului, precizăm: dezvoltarea şi implementarea de oferte educaţionale locale privind managementul vieţii personale pentru elevii de clasa a X-a, din cele 150 unităţi şcolare din 4 regiuni de dezvoltare şi promovarea unui sistem inovativ de evaluare a progresului elevilor în formarea competenţelor în managementul vieţii personale. Aceste obiective au fost atinse în special prin intermediul activităţilor: introducerea în oferta educaţională a liceelor, de către profesori din comisiile de curriculum si consilieri, a unei noi discipline opţionale – managementul vieţii personale şi introducerea în licee a unui sistem inovativ de evaluare a progresului elevilor în dobândirea şi fixarea competenţelor de proiectare, organizare şi conducere a propriilor valori, atitudini şi comportamente.
Activitatea în cadrul cursului opţional Managementul Vieţii Personale vizează dezvoltarea unor competenţe cheie în condiţiile unei comunicări autentice elev – profesor. Evaluarea performanţelor în activităţile propuse de proiect se face, alaturi de alte modalităţi, şi printr-un sistem inovativ de credite care vizează capacitatea de autoevaluare a elevilor.
O altă modalitate de evaluare este organizarea de concursuri de eseuri şi proiecte în tematica disciplinei Managementul vieţii personale pentru elevii participanţi la proiect, activitate de impact asupra elevilor şi cu eficienţă mare din perspectiva evaluării. Eseurile au fost elaborate pornind de la temele parcurse în cadrul cursului. Dintre titluri se pot exemplifica: Cine sunt eu?, O decizie bună – un start bun pentru o schimbare pozitivă, Abilităţile de viaţă – suport pentru o bună stare fizică, mentală şi emoţională a persoanei, Ce este identitatea?, A învăţa să spui Nu, Puterea modelului. După evaluarea la nivel de şcoală, au fost promovate la nivel judeţean 129 de eseuri. Dintre acestea au fost selectate 68 de eseuri care vor fi publicate într-un volum la nivelul proiectului. Au fost propuse pentru premiere patru eseuri, premiile constând în obiecte şi diplome: premiul I – un telefon mobil, premiul al II-lea – un hard extern, premiul al III-lea – un memory stick.
Concursul judeţean de proiecte realizate la nivel de clasă a recompensat participanţii cu premii şi menţiuni, astfel: premiul I – un laptop, premiul al ll-lea – un videoproiector, premiul al III-lea – un aparat foto, menţiuni – telefoane mobile.
Dintre temele proiectelor exemplificăm: Adolescenţii merg mai departe, Adolescenţii se conectează!, Împreună aici, acum… Pentru un viitor mai bun, Dezvoltarea abilităţilor antreprenoriale ale elevilor prin descoperirea unor elemente specifice industriilor creative din comunitate, Învaţă
altfel!
Subiectele proiectelor reflectă preocupările adolescenţilor, expectanţele acestora, reprezentările despre viitorul societăţii. Elaborarea proiectelor a constituit o foarte bună ocazie de exersare a capacităţilor proiective ale elevilor şi de manifestare a spiritului de echipă.
Lucrările elevilor relevă un univers fascinant, cel al adolescenţei, cu frământările şi căutările febrile, cu speranţa de a se se împlini echilibrat şi armonios.

About the Author

Leave a comment

XHTML: You can use these html tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>