bookbox Nemurirea artelor vii Istoria Crizantemei de Aur, de Teodor Vasiliu, ARTPRESS, Târgovişte

Nu ştiu câte manifestări de mare amploare, manifestări vii, ireal de frumoase, de elegante, de rafinate şi longevive, au norocul de a fi aşezate într-o istorie numai a lor, într-o istorie deschisă, în acel fel de istorie care nu limitează şi care nu mitizează sau utopizează faptele ei, alegând ca seriozitatea, obiectivitatea, cât se poate, şi plăcerea de a face cunoscute temele şi faptele ei să nu se oprească, să nu aibă limite sau limitări. Aceste feluri de a fi în istorie a oamenilor, a vremii şi a vremurilor, sunt destul de greu de prinsşi de aşezat într-o cronică la fel de vie şi de coerentă ca şi manifestările lor.
Crizantema de Aur, festivalul emblemă a unor lumi atât de diferite şi a unui oraş atât de special, cum este Târ-govişte, a avut această şansă, această şansă de a fi luat din posibilul raft prăfuit de uitare, în care l-ar fi aşezat o istorie obişnuită, şi scos la vedere între copertele unei cărţi document, a unei cărţi care îi spune şi îi povesteşte istoria în toate felurile posibile în care se poate arăta şi aşeza o istorie. Teodor Vasiliu a reuşit să conducă şi să aşeze, cu mână de maestru, toate datele pe care le-a folosit în alcătuirea acestui monstru- binevenit!- editorial şi intelectual, acest discurs desigur îndrăgostit al unui cronicar şi observator distins şi neobosit al acestei manifestări, al acestui festival de top.
Munca de aducere la lumină a tuturor datelor care compun această lume, transformată într-una (de)scrisă virtuos, a fost probabil una destul de grea, dar bineînţeles că rezultatele acesteia, rezultatele care se văd, sunt unele cu adevărat exemplare, cuceritoare şi acaparatoare. Discursul autorului acestui volum este unul încercat de acele sentimente care îl încarcă pe un autor cu subiectul ales de el, cu acele sentimente care, irepetabile fiind, se întorc la autorul lor înzecit. Ele nu sunt greu de ghicit sau de înţeles, sunt la vedere, sunt la îndemâna celui care parcurge acest lung şi emoţionant excurs sentimental, şi îndrăgostit, pe care Teodor Vasiliu îl duce până la capăt aşa cum probabil nici el nu sa gândit la început. Din fiecare pagină radiază dragostea pentru alcătuirea ei şi împărtăşeşte cititorului acest sentiment până la sfârşitul cărţii, aşezând firesc acel procent de afinitate care conduce la o înţelegere desăvârşită între autor şi cititorul lui.
Istoria Crizantemei de Aur nu este doar o istorie, nu este o simplă înşiruire de date, o rece enumerare de fapte şi de imagini pentru a consemna ceva şi pentru a bifa un fel de rezultat al unui efort, al unei munci, nu este nici un fel de almanah edificator în ceea ce priveşte un festival şi toate datele lui, ci, totodată, este acea aşezare logică a unor fapte şi a recunoaşterii şi omagierii lor, a recunoştinţei pe care autorul o face auzită şi simţită pentru toţi cei care au început, au menţinut în viaţă şi au dus cât de departe au putut acest fenomen, acest festival devenit fenomen.
Istoria Crizantemei de Aur, de Teodor Vasiliu,
… nu are pretenţia de a fi una completă…
aşa cum îi stă bine fiecărui lucru serios şi bine făcut, dar este, însă, rezultatul acelor
… nenumărate nopţi albe…,
este împlinirea visului care a făcut posibil aşezarea autorului ei în lumina care la ajutat să vadă totul cu claritate, de la începuturi şi până unde s-a putut. Acest pas, făcut de Teodor Vasiliu, este cel mai important, iar cel, sau cei care vor mai fi făcuţi de eventualii continuatori, vor fi cei care vor marca definitiv acest vast teritoriu deja cucerit.
Gabriel Enache
N. red.: anul acesta, Festivalul naţional de creaţie şi interpretare a romanţei „Crizantema de aur’ se va desfăşura, în condiţii de pendemie, la Teatrul „Tony Bulandra” în zilele de 23-24 octombrie, ora 18.00, fiind transmis în direct de teb-viziunea Etno. In ziua de 25 octombrie va fi prezentată Gala laureaţilor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Next Post

BNR continuă să sprijine leul

Radu GEORGESCU_Aversiunea faţă de risc a continuat să deprecieze monedele din regiune. Excepţie a făcut, din nou, leul.BNR a ales din nou intervenţia, înainte de anunţarea cursului de schimb. Piaţa s-a deschis la 4,875 lei, pentru a atinge apoi un maxim de 4,878 lei. înainte de stabilirea mediei, care a […]