Published On: mie, apr. 9th, 2014

A fi profesor – o alegere conştientă!

nichiduta.ro

basceanuCadrele didactice din învăţământul preuniversitar şi universitar dâmboviţean au fost invitate la o dezbatere ştiinţifică intitulată „A fi profesor – o alegere conştientă”. Evenimentul a fost organizat de Inspectoratul Şcolar Dâmboviţa, Casa Corpului Didactic Dâmboviţa şi Universitatea „Valahia” Târgovişte, Facultatea de Ştiinţe Politice, Litere şi Comunicare. Potrivit organizatorilor evenimentului, devine tot mai imperativă accentuarea eforturilor de promovare a imaginii şcolii româneşti şi stabilirea unor relaţii directe cu viitorii beneficiari. Prin urmare, dincolo de ideal, profesorii au fost invitaţi să comenteze, în cadrul unei dezbateri cu specialişti în educaţie şi reprezentanţi ai Inspectoratului Şcolar, Casei Corpului Didactic Dâmboviţa, Universităţii „Valahia” Târgovişte, dacă a fi profesor mai este o alegere ofertantă. Totodată dascălii au fost chemaţi să spună concret şi fără menajamente, dacă mai au motivaţie pentru o carieră în educaţie. La eveniment, au fost invitaţi şi viitori profesori, actuali studenţi la Facultatea de Ştiinţe Politice, Litere şi Comunicare din cadrul Universităţii „Valahia” şi elevi de la liceele dâmboviţene. Obiectivele întâlnirii cu aceştia au fost cunoaşterea problemelor din sistemul actual de învăţământ românesc, precum şi consilierea cu privire la alegerea meseriei de profesor, în mod conştient şi asumat, doar din vocaţie.
Manifestările au fost deschise de directorul Casei Corpului Didactic Dâmboviţa, profesor Aurora Solomon. Dascălul dâmboviţean şi-a prezentat propria motivaţie cu privire la alegerea acestei profesii, care „nu poate fi definită sau cuantificată doar din perspectiva orelor de la catedră, în faţa elevilor, ci a unei pregătiri permanente, a unui mod de viaţă, a unei alegeri de credinţă, în ciuda problemelor din sistem”. Directorul Casei Corpului Didactic Dâmboviţa i-a invitat pe profesorii prezenţi la eveniment să-şi expună părerile cu privire la tema dezbaterii, mai ales că, pe agenda evenimentului au fost înscrise diverse alocuţiuni. Totodată, lector doctor Sînziana Sterghiu, de la Universitatea „Valahia” Târgovişte, Facultatea de Ştiinţe Politice, Litere şi Comunicare a lansat un apel la sinceritate pe tema problemelor cu care se confruntă sistemul românesc de învăţământ, pentru a se putea remedia anumite probleme, dar şi cu scopul ca actualii studenţi la „Litere” sau elevi de la liceele târgoviştene, care vor să-şi aleagă această meserie, să conştientizeze că trebuie să se implice în domeniul educaţiei, doar din vocaţie. „De aceea, a fi profesor, trebuie să fie o alegere conştientă, în mod asumat. Nu doar problemele din sistem, salarizarea insuficientă, fondurile reduse repartizate educaţiei sunt problemele pe care le va întâmpina un viitor dascăl, pe drumul aneveios şi tot la fel de interesant al devenirii lui, ci şi etapele implicării proprii în actul transmiterii de informaţii în domeniul ales”. Gazde, invitaţi şi discipoli au conchis deopotrivă că, fără vocaţie, fără o alegere conştientă, cu inima, dar şi cu mintea, prin intermediul tuturor proceselor intelectuale, nu se poate porni pe acest drum în care trebuie să te instruieşti permanent, să iubeşti ceea ce ai ales, materia predată şi, cel mai important, pe cei cărora le transmiţi informaţia, pe copii, elevi, studenţi. Dezbaterea a purtat, de altfel, şi un frumos mesaj înscris pe agenda evenimentului ce aparţine Mariei Augusto Cury, cea mai strălucită educatoare din istorie – „A educa înseamnă a călători în lumea celuilalt, fără a pătrunde vreodată în ea. Înseamnă a utiliza ceea ce gândim, pentru a ne transforma în ceea ce suntem. Cel mai bun educator nu este cel care controlează. Nu e cel care ne arată greşelile, ci acela care le previne. Nu e cel care corectează comportamente, ci acela care îndeamnă la reflectare. Nu e cel care renunţă cu uşurinţă, ci acela care stimulează continuu, un nou început. Un educator bun îmbrăţişează, atunci când toţi resping, încurajează atunci când toţi condamnă, îi aplaudă pe cei care n-au urcat niciodată pe podium, vibrează la curajul de a concura, ci se face mic pentru a-i face mari pe fiii, pe elevii săi.”
De la acest profil al cadrului didactic realizat de cea mai strălucită educatoare din istorie, invitaţii la dezbatere au mai putut asculta şi o caracterizare de specialitate, prin intermediul alocuţiunii „Profilul cadrului didactic” – realizat de psiholog dr. Tamara Iscru. Invitaţii la eveniment au aflat astfel de la specialistul în domeniu că, profesorul este omul cu un profil psihologic deosebit, un om care iubeşte să înveţe permanent pentru a-i putea învăţa pe alţii, un om cu o ţinută morală aleasă, un entuziast, un pasionat, un prieten al cărţilor şi copiilor. De la profilul cadrului didactic, prin intermediul unei intervenţii de specialitate, dascălii invitaţi la eveniment au mai putut asculta şi alocuţiuni, de actualitate, cu privire la „Condiţia cadrului didactic în sistemul actual de educaţie”. Seria dezbaterilor a fost deschisă de un specialist al domeniului, inspector adjunct IŞJ Dâmboviţa, Ovidiu Băsceanu, care a vorbit cu sinceritate, corectitudine despre problemele din sistem, dar şi despre faptul că, acest drum nu poate fi ales decât de cei care au chemare pentru un domeniu greu şi tot atât de fascinant, ca şi cel al educaţiei. De asemenea, alte alocuţiuni pe tema menţionată au mai fost susţinute de prof. Tatiana Ghiţă, inspector Şcolar IŞJ Dâmboviţa, prof. Maria Mirică, inspector şcolar IŞJ Dâmboviţa, prof. Mihaela Diaconescu, director Colegiul Naţional „Nicolae Titulescu” Pucioasa şi conf. univ. dr. Angela Stănescu de la Facultatea de Ştiinţe Politice, Litere şi Comunicare-Departamentul Litere. Profesorul universitar Angela Stănescu a militat pentru eliminarea anumitor disfuncţion-alităţi din sistem, respectiv faptul că viitorii profesori sunt nevoiţi uneori să susţină lecţii cu inspecţie la clasă până să fie licenţiaţi. De asemenea, informarea dascălilor debutanţi trebuie îmbunătăţită şi ar trebui iniţiat chiar un program special de informare/consiliere pentru aceştia. La rândul său, lector doctor Sînziana Sterghiu a punctat faptul că, viitorii profesori trec prin examene de anvergură, care ar trebui armonizate. Practic profesorul de la universitatea târ-govişteană a militat pentru a se efectua anumite demersuri la Ministerul Educaţiei Naţionale astfel încât viitorii profesori să nu mai treacă prin două examene ample, şi de licenţă şi de titularizare. Lucrurile ar trebui schimbate, decongestionate, în sprijinul viitorilor profesori, mai ales că aceşti specialişti se află într-o activitate permanentă de instruire, care trece de la o formare iniţială la o formare profesională continuă.
„De la formarea iniţială
la formarea profesională continuă”
Acesta este titlul unei dezbateri importante incluse, de asemenea, pe agenda evenimentului, fiind vorba şi de oportunităţile de colaborare între universităţi, licee şi colegii naţionale. Tema a fost prezentată de lector universitar doctor Luminiţa Drăghicescu, director DPPD, Universitatea „Valahia” Târgovişte. Directorul DPPD a prezentat informaţii de specialitate, foarte utile, cu privire la modulele psiho-pedagogice necesare cadrelor didactice.
„Şansa ca aceste etape de pregătire necesare cadrelor didactice să poată fi urmate în cadrul Universităţii „Valahia” Târgovişte este foarte mare pentru profesorii dâmboviţeni”, a fost una dintre opţiunile exprimate de studenţi. O oportunitate la fel de importantă este şi urmarea cursurilor la Universitatea de stat din Târgovişte, în speţă, Departamentul de Litere. Declaraţiile au survenit în contextul în care actualii studenţi şi viitorii profesori de Limba şi Literatura Română, respectiv Engleză, Franceză de la universitatea târgovişteană au fost invitaţii speciali ai dezbaterii. Actualii discipoli şi-au exprimat bucuria că există această specialitate, respectiv Departamentul „Litere la Târgovişte, pentru unii fiind o a doua şansă în viaţă, care nu ar putea fi urmată de oameni pasionaţi, aflaţi la doua facultate, dar cu familie, copii, obligaţii. Aceştia au recunoscut că nu ar fi putut opta pentru alt oraş departe de casă. În plus, cadrele didactice de la Facultatea de Ştiinţe Politice, Litere şi Comunicare şi Departamentul de Pregătirea Personalului Didactic, Universitatea „Valahia” Târgovişte sunt de un înalt profesionalism, astfe că şansa parcurgerii acestor cursuri aproape de casă este extraordinară şi unică! De altfel, organizatorii evenimentului au vrut să fie mediatori, prezentând oferta de muncă din învăţământul dâm-boviţean, cerinţele, problemele, avantajele şi dezavantajele unui sistem atât de controversat, ca şi cel al sistemului de învăţământ românesc, precum şi al celui de la universitatea de stat din Târgovişte. Astfel, opţiunea nu poate fi decât din vocaţie, în mod conştient, asumat, iar la finalul dezbaterii, invitaţii la eveniment, întocmai precum un Hamlet modern au răspuns afirmativ la întrebarea de a fi sau a nu fi profesor. În mod clar, a fi, dar din vocaţie, în mod conştient şi asumat, cu toate problemele pe care le presupune această profesie în care trebuie să înveţi permanent pentru a-i putea învăţa, cu succes şi pasiune, pe alţii. A fi, cu toate că eşti conştient de toate neajunsurile, de la cele materiale până la cele cu privire la aluatul pe care eşti chemat să îl modelezi şi care poate să fie o permanentă provocare, elevul aflat la rândul său în faţa altor tendinţe, bune sau mai puţin bune, decât cele din trecut.
În cadrul dezbaterii s-a vorbit şi despre condiţiile de titularizare în învăţământ, respective oferta IŞJ Dâmboviţa, catedre şi posturi pentru anul şcolar 2014-2015. Subiectul a fost prezentat de inspector şcolar IŞJ Dâmboviţa, prof. Victor Ilie. Lista posturilor pentru titularizare sau suplinire în şcolile dâmboviţene va fi publicată în data de 5 mai, au mai anunţat, la dezbaterea ştiinţifică desfăşurată la Târgovişte, reprezentanţii Inspectoratului Şcolar. Candidaţii îşi vor putea depune dosarele în perioada 7-19 mai. Potrivit inspectorului şcolar de la IŞJ Dâmboviţa, Victor Ilie – „lista cu posturile pentru titularizare şi suplinire pentru anul 2014-2015 va fi publicată pe site-ul instituţiei, în 5 mai, cu câteva zile mai târziu faţă de anii anteriori.
Situaţia a fost creată ca urmare a minivacanţei prelungite pentru bugetari, care vor avea liber, anul acesta, şi pe 2 mai şi a week-ului care urmează. Astfel, luni, 5 mai, profesorii dâmboviţeni sau cei care vor să intre în sistem, vor putea afla care sunt posturile oferite la şcolile din judeţ. Ce acte trebuie să conţină dosarele se poate afla de pe site-ul IŞJ Dâmboviţa, iar perioada de înscriere este cuprinsă între 7 şi 19 mai.”
Dascălii dâmboviţeni au vorbit, prin urmare, cu sinceritate despre problemele din sistem, o salarizare insuficientă, creştera violenţei în şcoli, dar şi a dezinteresului pentru educaţie manifestat de un număr crescut de elevi. Cu toate acestea, întâlnirea s-a încheiat într-un mod apoteotic, printr-o nouă lecţie de iubire pentru meseria de dascăl, care a mai şters din amărăciunea cu privire la unele probleme spinoase şi încă nerezolvate din sistem. Un profesor dâmboviţean a vrut să-şi demonstreze într-un mod inedit şi tot atât de frumos, dragostea pentru aceată meserie şi a scris o carte, pe care a lansat-o la dezbaterea ştiinţifică organizată de IŞJ, Casa Corpului Didactic şi Universitatea „Valahia”. Volumul se numeşte „O viaţă de…dascăl” şi este scrisă de Dumitru Copilu, care a fost, în prima parte a carierei sale, ziarist. Profesorul a declarat că „experienţa de jurnalist din tinereţe l-a ajutat să fie mereu documentat şi concis, în demersul de a-i informa pe elevi, în domeniul Limbii şi Literaturii române! În plus, şi-a dorit ca fiecare lecţie să fie un adevărat eveniment, pozitiv şi fascinant!

eJobs

About the Author

-

Leave a comment

XHTML: You can use these html tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

noriel.ro